1243858067-4pan-na-pumpe-jpg

Jak jezdit: Vyrážíme na dovolenou I.díl

Posted on

Pokusili jsme se pro vás sesumírovat pár rad, které by vám měli pomoci při vašem letním cestování. Pokud tedy zrovna někam vyrážíte, čtěte pozorně – něco z toho se vám bude hodit určitě… …

IMG_52251-1500x1000-87824
První, co bývá rozhodujícím faktorem takového tripu, jsou samozřejmě peníze, ale možná ještě více množství času, který na takovou akci máte k dispozici. Jinak bude vypadat výlet na víkend na druhou stranu české kotliny a naprosto odlišně taková dovolená na jeden, dva, nebo dokonce tři týdny.
Ideální časovou jednotkou motodovolené se jeví klasických 14 dní, za které se dá v krajním případě dojet skrze Francii a Španělsko až na Gibraltar, ale hlavně i zpět přes kochačku v Alpách…2161421-img-nahrady-cz-letecka-doprava-cestovani-kompenzace-festival-kolem-sveta*PRACHY, VATA, LOVE
Další skutečností, se kterou je nutné chtě nechtě počítat, je finanční stránka věci, říkejme tomu takový denní rozpočet. Ten bude odlišný pro naši vlast a samozřejmě jiný (vyšší) pro zahraničí. Obecně by se ale dalo prohlásit, že jeden den mimo ČR v sedle mašiny vás bude stát v přepočtu cca 1000 až 1500 Kč včetně paliva, nějakého malého nákupu potravin v supermarketu (pečivo, bagety, salám) a především i včetně spaní v kempu. Zmíněná suma se samozřejmě může vychýlit oběma směry, podle toho, zda jste zvyklí na penziony a dámskou společnost (to pak budete muset při placení drtek přitlačit), nebo naopak ušetříte, vyhnete-li se například dálničním poplatkům nebo nákupu ve zmíněném marketu.


*ŠETŘÍME
Důležitým faktorem, který může výrazně ušetřit cestovatelovu šrajtofli, je termín takové cesty. V sezoně (červenec–srpen) totiž bývá ve světě všeobecně více turistů a tím pádem i ceny v kempech jsou mnohem vyšší (někdy dokonce i víc než o 100 %). Proto taková dovolená o měsíc dřív (v červnu) dokáže nabídnout ideální kombinaci letních teplot i počasí s mnohem nižšími cenami…

full_p199sg8or91h9avj3fe1q5a1oq7g

*KEMPY
Za další dobrou radu by se dalo považovat doporučení využívat především městských kempů (nikoli komerčních), které jsou dotované městem – cena za nocleh v takovém zařízení bude taky o dost nižší… Například ve Francii jsou takové kempy označené jako Camping municipale a běžná taxa za ubytování 2 osob, motorky a stanu se pohybuje v rozmezí 7–20 éček za nocleh.

*BENZIN
Nezanedbatelně se dá ušetřit i na palivu, přičemž tankování na čerpacích stanicích u již zmíněných supermarketů dokáže celkem radikálně snížit cenu za natankovanou nádrž. Ceny u takových „pump“ bývají totiž mnohem nižší než u běžných specializovaných čerpacích stanic.

*ALE BACHA!
POZOR však na jednu dost důležitou věc. Hustota čerpacích stanic v zahraničí je zpravidla mnohem nižší než v ČR a navíc většinou bývají během víkendu (především v neděli) z valné většiny zavřené. Proto doporučuju před víkendem, speciálně nedělí, natankovat plnou nádrž! Pokud přeci jen budete během neděle potřebovat tankovat, lze využít tzv. samoobslužné stojany. Jejich obsluha však není úplně uživatelsky přátelská a zdaleka ne vždy bude automat akceptovat vaši platební kartu, nemluvě o složitějším způsobu s drobnými v případech, kdy tankujete za hotové.

*JAK DALEKO?!
Dost podstatným faktorem ovlivňujícím ujetou vzdálenost a ruku v ruce s tím jdoucí bolest prdelí jsou denní porce kilometrů. Asi jen naprostý optimista se může domnívat, že za odpoledne dojede s prstem v nose na Azurové pobřeží.  Naopak se není třeba zbytečně bát delších přesunových etap a kratší, kochací etapy pošetřit do míst, ve kterých je na co koukat.

Pokud máte namířeno fakt daleko a máte na relativně krátkou dovolenou, můžete první den či dva pojmout jako ryze přesunové a polykat kilometry po dalničních úsecích. V takových případech můžete očekávat denní náběh kilometrů v rozmezí 800–1200 km podle svižnosti vašeho jednostopého oře a podle úrovně masochisticity (existuje-li vůbec takový slovo) :o).
Naopak na okreskách za stejnou dobu člověk natočí pouze cca 400–600 km.  Ano, jsou mezi námi i radikální extrémisté, kteří jsou schopni tato čísla ještě navýšit, ale takových pacientů, před kterými na jednu stranu smekám, není nijak mnoho.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *